torsdag 16 april 2009

En fransk film...

Vissa dagar när jag har tråkigt brukar jag fantisera om att jag är med i en fransk film... För karaktärerna där är ofta melankoliska, dekadenta romantiker och det känns bättre om man låtsas vara så istället för ensam och deppig.

Om mitt liv skulle vara en fransk film idag önskar jag att den utspelade sig på följande vis...

Det är sommar och mitt sovrum ser plötsligt ut ungefär så här:


Jag går ut på min lilla balkong, röker min cigarett och dricker mitt kaffe... Plötsligt hör jag någon vissla! jag kikar ut över kanten och ser en galet söt tjej. Hon är min bästa kompis och ser ut ungefär såhär:


Jag tar på mig min finaste prickiga klänning, tar på mig mitt nya rosett-diadem och springer ner till henne. Sen ger vi oss ut på äventyr på Paris gator...

Efter några glas rosé träffar vi en pojke som ser ut ungefär såhär: ( Marcus, det är egentligen du, men du måste passa in i den franska mallen =) )


Vi följer med honom på en hemmafest i en fin takvåning i Paris där alla är fritänkande, flummiga konstnärer som dricker rödvin och röker för många cigaretter och man förstår inte hur någon av dem egentligen har råd till en sån där fin lägenhet ( det förstår man aldrig på film....)

Vi dansar hela natten och pratar poesi, musik och konst. När det ljusnar går jag med ömma fötter och klackskor i handen genom Paris gator. I den andra handen har jag den vackra pojken och vi pussas i vackra parisiska gränder. Slutligen hamnar vi i mitt fina sovrum och kramas bland blommiga lakan tills solen spricker igenom persiennerna och gör ränder på huden. Då kramas vi lite till...

Snipp snapp snut, så var filmen slut.

7 Comments:

Marcus said...

Men nu förstår jag inte alls??? De e ju PRECIS sådär vår vardag ser ut på Tavastgatan... Om du byter ut din söta vän med en galen tant som häller glitter på hundbajs, byter ut balkongen med en asfalterad smutsig innergård, tar ett glas o´boy istället för rosé, hemmafesten med konstnärer med hemmakväll med gossip-girl, kramarna och ränder på huden har vi ju till och med här i södra Stockholm! wow... vårat liv e precis som en fransk film... hade jag aldrig kunnat tänka mig... Love you, älskling/m

Isa said...

Åh, det är sant! Vårat liv är en fransk film! det är ju alldeles underbart! Bäst att gå ut och leta upp bajsglitter-tanten så kanske det blir en spännande eftermiddag! Puss!

Emmi said...

Det var mysig torsdagsläsning :) Hoppas allt är bra. Kram

Linnéa Lindström said...

Hahaha...bajsglittertant :-D Men du den där filmen skulle jag vilja se :-) Låter ljuvligt....konstigt för jag brukar oxå drömma mig bort till nåt liknande ibland när vardagen känns grå o trist :-) haha! kram kram

Isa said...

Ja, bajsglitter-tanten är fantastisk! Så fort det ligger en äcklig liten bajskorv på vår gata är hon framme och strör rosa glitter på det. ( hoppas att det inte är hennes hunds bajs bara, att hon glittrar i stället för att plocka upp...)

Fanny said...

Alltså om det är rosa glitter hon strör på bajset så ska jag nog bli hennes kompis!

Marit said...

Åh, vilken fin film, du passar perfekt i den!