tisdag 15 september 2009

Memories


Bild

När jag går runt på ett lugnt museum hela dagarna får jag mycket tid att tänka. Idag har jag gått och funderade på minnen. Hur fantastiskt många fina som bor inuti en, och som alltid kommer finnas där. Tänkte dela med mig några av mina.


* Min lillebror 6 år gammal står och tjuter som en galning i hallen. Han är så arg, så arg! Anledningen är att mamma tvingar honom att ha sin ryggsäck när han ska till skolan. Och han vill absolut inte det för en sån ryggsäck har inte Jack Dawson i Titanic, och han vill vara precis som honom. Jag och min lillebror var precis lika besatta av Jack, fast på helt olika vis.

*Två tonårsflickor på promenad i ett vinterkallt Brunflo. Den ena har precis varit med om sin första kyss, den andra är okysst och obeskrivligt nyfiken.
-Men hur var det då? Var det underbart, mysigt, pirrigt?
-Hm.... Jo det var väl mysigt... Men mest av allt var det riktigt slemmigt.

*En försommarkväll i slutet av maj i Östersund. Vi går förbi ett gammalt hus och ett stort blomstrande träd. Och vi stannar upp och säger till oss själva att vi ska stå där och njuta lite. Och förevigt minnas att vi stod där och njöt. Njöt av att vara 16år och på väg till världens roligaste fest.

*En tågresa mellan Stockholm och Östersund en natt för många år sedan. Det var precis innan en yra och vi skulle hem efter en shoppingdag i sthlm men det var fullt på alla flyg och tåg. Till slut fick vi plats i en överfull kupé där ventilationen inte fungerade och det var en gigantsik hund på golvet som var minst sagt dålig i magen och snarkade som attans.Jag var sjukt stressad över att inte kunna sova då jag skulle direkt till jobbet, men vad vi skrattade den där natten! Och ännu mer efteråt när vi tänkte tillbaks på det...

* När vi skolkade från musikalakademien för att vi bara var tvungna att äta världens längsta frukost och titta på en massa Astrid lindgren-filmer.

* När vi sprang nakna på en äng på Gotland klockan halv sex på morgonen efter en underbar fest i Sanda. Jag och H fick ett ryck, slet av oss kläderna och sprang skrikande ut på ängen. Det dröjde inte länge innan fler och fler kom springande. Och där sprang vi runt. Skrattandes, hjulandes, sjungandes. Galet? Ja, det mesta den här sommaren var galet. Men oxå underbart.

7 Comments:

Anonym said...

Åh shit, jag kan inte sluta skratta. Har inte tänkt på vår fasansfulla men roliga kamp upp till östersund från stockholm på jättelänge. tack för påminnelsen.

jag ser dej framför mig med huvudet inlindat i palestinasjalen.

minns du även att vi sprang i panik genom halva arlanda?!

puss
sarah.

Josefin said...

Åhhh, våra skolkardagar Isa! De hade jag nästan glömt!! Det var nog det bästa med hela akademien. Kommer du ihåg Pepinon på toan innan föreställningen?

Isa said...

Sarah: Ja, jag minns hur vi sprang som idioter, och hur jag muttrade bakom palestinasjalen samtidigt som du skrattade dig fördärvad. Fy fasiken vad roligt det var!

Jossan: Pepinon minns jag! Det var början till fördärvet... Nuförtiden kan jag aldrig ställa mig på scen utan pepinon + två flaskor vin + en stadig whisky. Det är fördjävligt. =)

anna-lill said...

Hjulade ni nakna? haha

malin said...

isabelle ja den sommaren var värd att minnas. läser din blogg och saknar er allihop... och inser att jag glömde att tacka er allihop, speciellt dig, h, j och c som faktiskt inspirerade till att leva.

Emma said...

Jag har följt din blogg i 2 dagar nu och du har på kort tid blivit min förebild!
Du är ju super cool , jätte bra på och sjunga och jätte vacker!
Hoppas vi snart ses !!
Kram
Emma(kusin)

Isa said...

Åh, tack söta Emma! Kram på dig fina, fina du!