tisdag 22 september 2009

Du min vän i livet

Man köper ju väldigt sällan skivor i dessa tider tyvärr. Men vissa skivor måste man köpa. För den allra bästa känslan som finns är att sitta hemma med tända ljus och lyssna låt för låt på sin favorit-artist och samtidigt läsa alla ord i textblocket som han diktat ihop på ett rum någonstans i Europa.

Det finns ingen artist som berört mig som han. Ingen som skriver ord som bara liksom passar en perfekt och gör en sådär härligt melankolisk, nostalgisk och mysig. Och som har gjort det under alla år från man var 17 till idag.

Jag minns på gymnasiet när en av mina kompisar spelade " Kom änglar" och jag nästan blev kär i honom för jag trodde att han hade sktivit låten.

Hur jag sedan lyssnade om och om igen på den låten då jag och min första pojkvän gjorde slut. Det var det vackraste jag hade hört och jag grät och grät och grät.



Hur " Under månen" blev efterfestlåten nr 1 hela studentåret.

Och jag minns i en säng i ett rum i en annan stad i en annan tid när en pojke sjöng med i " Du får mig".



Hur hela jag var full utav tomhet i Umeå och grät mig igenom " Timglas".



Hur vi sjöng och spelade " Varning för ras" om och om igen.

Hur jag satt i mitt fönster i min lägenhet i Finntorp och hade " Hjärter dams sista sång" på repeat och hur jag önskade att någon hade skrivit den till mig.



Och så förstås hösten för två år sedan. Då " Om du lämnade mig nu" gick rakt in i hjärtat för att för evigt stanna där.



Nu när jag lyssnat igenom " Tänk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igen" känner jag att den nog inte kommer bi en av mina favoritplattor. Jag får ingen direkt favorit som jag brukar få... men det kanske tar sig. Jag kommer för evigt älska Lars Winnerbäck ändå och vara tacksam för alla låtar som gått rakt in i hjärtat.

" Om jag tappar allt igen
Det är möjligt att det händer
Det kan vara svårt att hitta hem
från alla hav och alla länder

Men ändå
Du min vän i livet
Se hur sommaren blir höst
En enda sak är givet
Du bär min luft
i ditt bröst"

("Du min vän i livet" från nya skivan)

5 Comments:

Fanny said...

Kommer du ihåg våra lyssna på musik-stunder i Sundsvall? Mys! När flyttar vi till LA då?

Josefin said...

Ok. Om du skriver såhär bra om karln som jag inte står ut med ska jag väl ge honom en chans till. En! Vilken låt ska jag börja med?

Isa said...

Oj, alla jag skrivit om är ju förstås favoriter. Och sen " Av ingens frö", " Åt samma håll",
"Kom", " Hugger i sten"... för att nämna några till. Om jag ska välja en? Suck.... svårt... Okej, testa med " Hjärter dams sista sång"

Anonym said...

Har inga pengar på min mobil så kan inte svara på ditt SMS om konserten. Men det kan jag här. Jag vill inte gå dit.

Men fint inlägg, eller något.
/Bror

Ströbaek said...

Du har hittat din "ton" i bloggen tycker jag. Gillar det du skriver.

Tada