fredag 18 september 2009

Ett möte för längesedan...

Det var en kall februari-kväll för några år sedan. Jag hade några dagar tidigare fått veta att jag fått jobb utomlands och skulle om tre veckor fara långt bort och vara borta länge.

Jag var precis hemkommen från en dag på butiken och satt uppkrupen i min lilla, lilla lägenhet som jag hyrde i andra hand. Då ringde telefonen. En vän frågade om jag ville följa med ut. Nej, tänkte jag rent spontant eftersom det var ljust och varmt i mitt krypin, och mörkt och kallt utanför fönstret. Men ändå så kände jag att jag snart skulle lämna Sverige, åka långt bort, och borde passa på att umgås.

Sagt och gjort. På med nån liten klänning och min fuskpäls som jag bar på den tiden och ut i rusket med destination Kungsholmen. Där var det ju nämligen förfest hos någon som jag inte visste vem.

Denna någon öppnade snart dörren och jag trängde mig på, helt ovetande om att han jag nyss hälsat på skulle komma att spela en väldigt stor roll i mitt liv. Visst är det märkligt? Att en människa i ena sekunden inte existerar för en, och sen öppnas en dörr och det är början på en ny del av ens liv...

Första kvällen hände ingenting, men det var något i luften, definitivt något i luften. Dagen efter bad jag min kompis om hans nummer, och följande helg bjöd jag honom på fest.

På förfesten pratade vi knappt med varandra, men på Marie Leaveau bröt jag isen genom att följa med honom på herrtoan när jag ej orkade stå i kön på damernas. Sen hamnade vi i baren och inom 10 min kysstes vi och omvärlden upphörde existera.

En taxiresa bort fanns hans säng och där sov jag varje tills mitt flyg två veckor senare skulle ta mig långt bort under en lång tid.

I taxin på väg till flyget grät jag och undrade om det vi hade haft var början på något stort? Det var det, men vägen dit var lång. Och den vägen mina vänner, det är en helt annan historia...

4 Comments:

Fredrik said...

Fint:)

Josefin said...

Måste varit en jävvla bra vän som drog med dig ut den där kvällen på förfrest på Kungsholmen. :)

Josefin said...

förfrest är samma som förfest fast lite roligare... det vet väl alla ?

Isa said...

Vääääldigt bra vän... =)