fredag 4 april 2008

Älskade Hjalmar...

" Mig får du älska på hedniskt vis.

Nu hade han ju fått det som han ville. Det gick ingen och väntade på honom. Ingen alls.-Tjutande som ett vilt djur kastade han sig i soffan.

Och långsamt, dröjande, började hon lösa upp sina kläder.

Och snön, den föll och föll."


Hjalmar Söderberg är för mig den författare som skriver absolut vackrast om kärlek. Hans ord berör mig som knivar i hjärtat...Jag känner verkligen all smärta, all passion, all lidelse, all svartsjuka han beskriver, och det är för mig så stort att lyckas med det... Att med ord beröra så mycket...
En dag önskar jag beröra någon så mycket som han... Antingen genom att skriva något så vackert om kärlek så folk får ont och påminns om storheten med kärleken... eller att få stå på en scen och med hela mitt hjärta förmedla något som någon annan skrivit, skrivit vackert. Som Hjalmar Söderberg.

Såg "Allvarsamma leken" ikväll på stadsteatern. Tidernas bästa kärleksroman. Har ni inte läst boken så gör det. Det är ett måste! Se också pjäsen om ni kommer över några biljetter. Den var bra. Hjalmars text berör, skådespelarna berör. Det var vackert.

1 Comment:

Anonym said...

så vackert, vackert...tänk vilken kraft det kan finnas i ord!!
Vi borde som jag sagt förr sätta ihop något alldeles eget. Det finns så mycket bra material att förvalta. Hoppas du får en fin lördag. Stora Kramar Emmelie