måndag 8 juni 2009

Oskyld

Sommaren 2003 var en av de sista jag bodde i Östersund. Jag och min vän Sarah hyrde en lägenhet tillsammans och sommaren var bra. Jag hade mycket problem med mig själv i form av ätstörningar och dyligt, men jag har ändå många fina minnen från den sommaren.

Sarah är min bästa vän. Kanske är det sen den sommaren? Jag minns inte riktigt... Sarah är liten och väldigt söt. Hon pratar väldigt fort och är lite hetsig i sina rörelser. Sen är hon ganska dramatisk och lite orolig av sig. Det är nog där vi är mest lika. När vi har problem med livet och kärleken tycks problemen bli lite onödigt stora....

Hur som helst... sommaren vi bodde tillsammans hade Sarah en favoritförfattare som hette Åsa Ericsdotter. Och eftersom Sarah förespråkade henne, läste jag förstås böckerna. Kräklek och Oskyld. ( tror att de var de enda som kommit ut då...) Jag älskade dem. ( Tack Sarah, söta lilla rara underbara)



Hittade nu Oskyld i min låda och har suttit och läst på morgonen. Den är fortfarande fantastisk! Tror att Åsa Ericsdotter bara var 18 år när hon skrev den och man känner verkligen hennes kärlek, passion och smärta ändå ut i lilltårna.



Det är en kort bok i prosalyrisk stil och är du en romantiker med en destruktiv ådra (som jag...hehe) så kommer du älska den.





Jaa, det var veckans boktips det!

3 Comments:

Anonym said...

hej.jag älskar din blog. jag skulle läsa den även om vi inte könde varann. den är så fin,cool,bra och så mycket... du. saknar dig massor fröken fräken!/ Jossan

Anonym said...

puss på dej min älskade isa. /s

Isa said...

Vad söt du är jossan! Tack så mycket! Gillar din med förstås, men lite dåligt med uppdateringar nuförtiden tycker jag dock... men du har väl så mycket för dig där borta i sagoland. Kommer du hem nåt och hälsar på snart? Jag hoppas!