söndag 24 maj 2009

Norwegian wood

" Jag gillar allt du har på dig, allt du gör och säger, ditt sätt att gå, ditt sätt att bli full på - jag gillar allt!
Får jag vara precis som jag är, menar du?
Jag fattar inte vad du ska ändra på, så var som du är.
Hur mycket tycker du om mig egentligen?
Så mycket att tigrarna i alla världens djungler smälter och blir till smör, sa jag.
Hmmm, sa Midori belåtet. Kan du krama mig en gång till?

Jag och Midori höll om varandra liggande i sängen i hennes rum. Medan vi lyssnade till regnet som droppade från taket, kysstes vi och talade om allt mellan himmel och jord - från hur världen skapades till hur vi ville ha våra ägg kokta."


Nu har jag läst ut den här boken. Det var ju efter en av personerna i boken som jag döpte tavlan i vårat vardagsrum.

Den handlar om Toru som är student i Japan i slutet på 60-talet. Han älskar Naoko, som är en flicka med långt svart hår och alltid har ett spänne i luggen med en fjäril. Naoko mår tyvärr inte så bra. hennes psyke är instabilt och hon hamnar på vårdhem. Toru hälsar på ibland och skriver långa brev. Under tiden träffar han Midori spm är Naokos motsats. Hon har kort rufsigt hår och är otroligt levnadsglad. Toru blir väldigt förtjust i Midori och kommer att älska båda flickorna på olika vis...

Det är en bok om framförallt kärlek, men också om ensamheten och rädslan för att bli vuxen. Om döden, om sex och om livet!

Jag tycker att boken var helt fantastisk. Han skriver otroligt vackert och målande. Han beskriver personer på ett sätt som gör att det känns som att man känner dem och vill vara vän med dem för alltid. Jag ville inte att boken skulle ta slut...

1 Comment:

Josefin said...

Åh. Bra, jag ska köpa nästa gång jag kommer till en stad med en pocket shop :)