måndag 20 september 2010

Nu kämpar vi! För medmänskligheten!

Känner mig så himla besviken. Så hemskt arg. Så förfärligt ledsen. Valresultatet blev precis det jag fasade för. Eller, det blev ännu värre. Alliansen får fortsätta och ett främlingsfientligt parti står som vågmästare.

Under så lång tid har man kunnat vara stolt över Sverige. Att det viktigaste för oss är solidaritet, rättvisa och medmänsklighet. Att vi kämpar för att alla är lika mycket värda. Igår röstade 6% av oss för motsatsen. 6% är egentligen inte mycket. Ändå är det alldeles för många.

Det är lätt att just nu bara skrika ut att 6% av svenskarna är idioter och rasister, för det är ju precis så det känns. Men det handlar ju inte riktigt om det. Att SD fått så stor framgång handlar om rädsla, om okunskap, om otrygghet. Det handlar om att vi någonstans har misslyckats i det här landet med att få alla att känna sig lika värdefulla.

Så just nu är en viktigare tid än någonsin att jobba för ett medmänskligare Sverige. För alla vet att rädsla föder rädsla och hat föder hat. Och nu måste vi se till att 6% inte blir fler, utan tvärtom. Det ska vi väl klara va??

( Det som gjorde mig glad i allt elände igår är Facebook. Nästan alla status-uppdateringar handlade om hur besvikna alla var över SD:s vågmästarroll. Och jag skulle tro att ca. 95% av mina facebook-vänner dessutom röstade rödgrönt. Det känns bra att jag har så fina vänner. Det hjälpte mig att inte tappa tron på mänskligheten igår kväll.)

4 Comments:

Lillasyster said...

Jag vet verkligen inte vad jag ska tro i allt detta virrvarr av politik. Jag blir faktiskt rädd.. och det känns konstigt, eftersom att jag egentligen inte alls är så insatt i politik. Men efter att ha sett valvakan igår så kändes det så osäkert..

SAKNAR DIG SYSTER! <3

Isa said...

Åh, jag saknar dig oxå, finaste syster! Vi måste ses snart! Ska försöka komma ner nåt framöver. Och du måste komma hit!!!! Puss

Linnéa Lindström said...

Jag håller helt med dig Isabelle! Nu får vi kämpa för att motverka rädsla och okunskap så vi kan kasta ut alla sd:are från platser som istället skall fyllas med människor som faktiskt vill göra något bra för landet!

Linnéa said...

Bra där Isa!!!