tisdag 4 november 2008

Go Lars!

Jag tycker ju väldigt mycket om att titta på IDOL. Nog för att det är kommersiell skit- tv, men det är ju oxå väldigt underhållande. Men nog hade det varit ännu mer underhållande om det varit en tävling där alla fick köra sin egen grej, välja sina egna låtar och köra sin egen stil. Då hade man ju röstat fram en IDOL, och inte den som var bäst på karaoke.
Jag tycker att det är fantastiskt att Lars gör som han gör. Jag är absolut på hans sida. Det är ju egentligen ganska otroligt att ingen tidigare har gjort uppror. Alla artister sväljer med hull och hår att de blir stöpta i en form. De kämpar för att vinna, för att få spela in en skiva på en vecka som sedan blir "årets julklapp" för alla småtjejer i Sverige. Och sedan försvinner de... för det fanns inget hjärta, ingen personlighet, och inget av den egentliga "Idolen" kvar i slut-produkten.
Visst... man kan undra varför Lars överhuvudtaget vill vara med, men som artist kan man ju bli ganska less på att aldrig komma nån vart med sin musik, och till slut inser man att det bästa sättet kanske är att "hora", d.v.s vara med i IDOL. Och då kan man ju välja. Vara med och tappa hela sin artistiska personlighet, eller göra det på sitt eget sätt, som Lars. Många tycker att han gått för långt, men han har ju absolut fått sin publicitet. Och jag skulle absolut köpa hans skiva om han körde på sin grej och jag vet att det är många med mig.
Jag tycker att det är rätt åt tv4 att det äntligen är någon som vågar säga ifrån. Det är bra för samhället. Det kanske är början på slutet av den här typen av program. Kanske vanliga människor förstår varför alla artister inte vill vara med i IDOL. För det är ju annars något som alla Svenssons tror. Att IDOL är det ultimata för artister. Kom igen, hur många gånger har man inte fått frågan? " Varför söker du inte IDOL?" Man får vara med i tv, man syns, man finns....Men det skulle ju inte vara jag. Det skulle vara den IDOL- stöpta formen av mig, och det känns ju faktiskt inte så roligt.... Så om jag någon gång skulle tvingas vara med, skulle jag önska att jag var lika modig som Lars.

2 Comments:

Falk said...

Bra där! Håller absolut med dig. Fast ska ändå erkänna att när jag själv fått samma fråga varför jag inte söker så har man väl kanske funderat någon gång.. Nja,varför inte... Att få synas och utmana sig själv... Men det är kanske även just av samma anledning som man inte söker! Och som sagt,jag är inte lika modig som Lars! Han må ha upprört många hemma i soffan,men i vår soffa hejar Matte & jag på "tönten" -med de ascoola glasögonen -för fullt:)

Isa said...

Ja Gud, tanken att söka har absolut slagit mig oxå, det är ju absolut ett sätt att ta sig fram som artist... Men jag vill ändå hoppas att det inte är det enda... och jag tror ju absolut inte att det är det bästa... Kram på dig söta emmi!